poniedziałek, 12 grudnia 2016

"Niepamięć" Jolanta Kosowska

"Niepamięć... To dar czy przekleństwo? Jak to jest obudzić się w zupełnie innym świecie? Nie pamiętać swojego imienia, nazwiska, nie mieć żadnych wspomnień, żadnego punktu zaczepienia w przeszłości? Czy można żyć w poczuciu braku tożsamości, w rzeczywistości, której nijak nie jest się w stanie zrozumieć? Śpiączka podzieliła życie Katarzyny na dwie części. W pierwszej kochała i była kochana, o jej uczucia rywalizowało dwóch mężczyzn. W drugiej uczy się żyć od nowa. W pewnym sensie ma szansę na drugie życie, jest jakby stworzona na nowo, taka sama, a zarazem zupełnie inna. Stopniowo powracają pojedyncze wspomnienia, lecz są one niespójne i nielogiczne, nie układają się w całość. Obrazy z przeszłości mieszają się z teraźniejszością, luki w pamięci uzupełniane są konfabulacjami, niepewności towarzyszy narastający lęk, przeradzający się w paniczny strach. Czy Katarzyna przypomni sobie poprzednie życie? A może to drugie życie wyda jej się lepsze?"

Do tej pory nie czytałam żadnej książki, która byłaby tak realna i wstrząsająca zarazem. Główna bohaterka to zwykła kobieta, prowadząca swoje życie, które nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle innych. Nagle los zdecydował o innym życiu Katarzyny, a kobieta straciła pamięć. Od tego momentu nie wie, kim jest, jak wygląda jej rodzina, życie, co lubi i czego nie. Nie wie dosłownie nic. Wszystko jest dla niej zagadką bez rozwiązania, nie wie, komu może zaufać i od kogo dowie się prawdy. Jej życie staje się niewiadomą, a umysł - pustką, z której nic nie wynika. Jest zdana tylko na siebie, lecz niestety, tak naprawdę nie wie, kim jest.

Już sam opis znajdujący się na odwrocie okładki bardzo mnie zaintrygował, a sama fabuła przykuła moją uwagę. Pomimo, że jest to książka polskiej autorki, do których nie jestem jeszcze w stu procentach przekonana, ta mnie na swój sposób urzekła i oczarowała. Sytuacja przedstawiona w powieści ma miejsce w realnym życiu wielu osób, które czują się zagubione i nie pamiętają niczego - lub bardzo mało. Autorka dokładnie przedstawiła czytelnikowi, jak wygląda taki proces oraz jak trudne jest to dla poszkodowanej osoby. Dzięki tej książce spojrzałam na pewne aspekty z zupełnie innej strony - niektóre mnie zaskoczyły, inne zasmuciły, jednak przede wszystkim mam świadomość, że jest to sama prawda.

"Z własnego piekła nie można nigdzie uciec."

Jolanta Kosowska opisała sprawy powszechne i codzienne w sposób niecodzienny, dzięki któremu czytelnik wnika w wykreowaną rzeczywistość i na bieżąco przeżywa wydarzenia wraz z bohaterką i innymi postaciami. Pomimo, że niektóre opisy wydawały mi się zbędne lub nieco przesadzone i zbyt długie, całość wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Bohaterka, pomimo, że zagubiona, była odważna i pełna nieziemskiej siły. Pokazała, że wszystko w życiu jest do przejścia i nie ma powodu, aby się poddawać, nawet w najkrytyczniejszych momentach.

Tytuł: Niepamięć
Autor: Jolanta Kosowska
Wydawca: Wydawnictwo Novae Res
Miejsce wydania: 
Data wydania: 10.10.2016
Liczba stron: 480
Moja ocena: 7/10

Za egzemplarz do recenzji bardzo dziękuję Księgarni PanTomasz.pl :)



Livingbooksx

14 komentarzy:

  1. Wiele osób ostatnio pisze o tej książce. Zapisałam ją sobie do przeczytania ponieważ mnie intryguje, jednak nie na tyle aby sięgnąc po nia od razu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi naprawdę smutno, ale jednocześnie zachęcająco, przez względu na oryginalność powieści. Mówiąc szczerze, nigdy nie słyszałam o tej książce ale brzmi na tyle intrygująco, że jeśli będę miała okazję, to z chęcią się z nią zapoznam.

    Pozdrawiam,
    https://faaantasyworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto :) Chwilami smutna, lecz bardzo ujmująca.

      Usuń
  3. Ostatnio wiele książek skupia się na temacie amnezji... jednak zupełnie mi to nie przeszkadza. Może kiedyś sięgnę po tę książkę, zachęca mnie szczególnie ten realizm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie jest ona bardzo realistyczna, można powiedzieć, że akcja dzieje się tuż obok nas :)

      Usuń
  4. Temat książki jak najbardziej w kręgu moich zainteresowań, chętnie po nią sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka w sumie wydaje się być ciekawa. Tak jak pisałaś porusza ona temat, którego niektórzy doświadczają w realnym życiu. Myślę, że warto jest się z nią zapoznać i zobaczyć jak to jest nie pamiętać tego co się kochało, co się posiadało, itp. Jestem zaintrygowana tą pozycją!
    Pozdrawiam, Kejt_Pe
    Ukryte Miedzy Wersami

    OdpowiedzUsuń
  6. Hej!
    Nominowałam Cię do LBA, szczegóły na moim blogu 😊😊
    http://ksiazkowa-kraina-blog.blogspot.com/2016/12/liebster-blog-award-5-i-6.html?m=1

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam już kilka książek o podobnej tematyce, najbardziej zaintrygowała mnie historia z filmu "I że Cię nie opuszczę". Zapowiada się ciekawie :)
    Pozdrawiam,
    www.the-books-in-the-rye.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jestem pewna tej książki. Motyw z utratą pamięci jest bardzo trudny do napisania, z reguły bohaterowie z czasem stają irytujący, a fabuła nużąca i przewidywalna. Nie wiem, czy sięgnę po tę historię, ale postaram nie nastawiać się negatywnie ;)

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  9. Realizm to świetna cecha idąca w parze z dziełem.

    OdpowiedzUsuń