wtorek, 24 lipca 2018

"Ostre przedmioty" Gillian Flynn


"W rodzinnym miasteczku dziennikarki śledczej Camille Preaker dochodzi do dwóch szokujących zbrodni: zostają zamordowane dwie dziewczynki, a ona ma opisać toczące się śledztwo. Camille musi więc wrócić do Wind Gap, małej, dusznej mieściny w stanie Missouri, z której uciekła i której szczerze nienawidzi. To tam przed laty umarła jej siostra, to tam po raz pierwszy Camille zaczęła kaleczyć swoje ciało, to tam nadal mieszka jej despotyczna matka.
Ciężki małomiasteczkowy klimat, pęczniejący od tajemnic i intryg, poczucie strachu zawieszone w nieruchomym, wilgotnym powietrzu i demony przeszłości, z którymi Camille musi sobie poradzić. Czy będzie w stanie to przetrwać? Czy morderca uderzy raz jeszcze?"



Camille Preaker jest dziennikarką śledczą, która zajmuje się artykułami o morderstwach, porwaniach i innych przerażających wydarzeniach. Tym razem jej zadaniem jest opisanie morderstw dwóch młodych dziewczynek, które miało miejsce w Wind Gap - mieście, w którym dorastała pod okiem despotycznej matki. Nie jest zadowolona ze swojego powrotu do dawnego miejsca zamieszkania, ponieważ ma stamtąd same złe wspomnienia - kaleczenie własnego ciała, pełna władzy matka, nieznany ojciec, śmierć siostry i ciężki kontakt z rówieśnikami. Wszystko zaczyna do niej powoli wracać, a Camille zaczyna doszukiwać się w swojej przeszłości faktów, które kiedyś pominęła. W Wind Gap grasuje morderca, który poluje na swoje ofiary i nikt nie wie, kto będzie następny. W miasteczku panuje przestrach, a rodzice pilnują swoich dzieci jak nigdy dotąd. Przybrana siostra Camille - Amma, nie boi się niczego i nie przejmuje się czyhającym wokół niebezpieczeństwem. Kto zabił dziewczynki? Jakie tajemnice skrywa rodzina Camille i dlaczego od zawsze była niekochanym dzieckiem? Dlaczego jej życie potoczyło się tak a nie inaczej? 

W powieści "Ostre przedmioty" od samego początku da się wyczuć niezwykły, tajemniczy i mrożący krew w żyłach klimat. Fakt, morderstwa odgrywają tu sporą rolę, jednak jak się okazuje, nie to jest najbardziej przerażające. Mieszkańcy obawiają się siebie nawzajem, a niezwykła atmosfera książki stale jest podsycana przez nowe tajemnice i domysły Camille oraz miejscowej policji. Strach i obawa zawieszone są na stronach owej powieści, a klimat powieści jest wręcz nie do opisania. Ma ona w sobie coś mrocznego, ciężkiego i niezwykle wciągającego, przez co nie mogłam oderwać się od lektury przez długie godziny. I pomimo, że miałam swoje podejrzenia co do rozwoju akcji, autorka zaserwowała mi porządnego kopa i wprowadziła w osłupienie. Do tej pory nie mogę wyjść z podziwu i zaskoczenia, jakie mnie na końcu spotkało. 

Pomysł na bohaterów oraz rodzinę pełną tajemnic również bardzo przypadł mi do gustu, ponieważ uwielbiam takie mroczne książki. Despotyczna matka, przybrana 13-letnia siostra, która zachowuje się nieodpowiednio jak na swój wiek oraz Camille, główna bohaterka o głęboko zakorzenionych problemach z przeszłości. Dość specyficzny obraz rodziny, jednak właśnie dzięki temu książka jest tak niezwykła i tajemnicza. Czytelnik nie jest w stanie przewidzieć, co stanie się na kolejnej stronie oraz jak potoczą się losy bohaterów, ponieważ ich nieoczywiste charaktery i nieprzewidywalność nie pozwalają nam na to. 

Przez całą powieść miałam swoje typy, obstawiałam kto może być owym mordercą, starałam się połączyć fakty i znaleźć rozwiązanie zagadki. Nic z tego. Gdy sądziłam, że wiem, jak to się skończy oraz kto za wszystkim stoi, autorka zrobiła coś niezwykłego. Ostatni rozdział (nie polecam zaglądać przed skończeniem książki) całą historię przedstawił w zupełnie innym świetle, pokazał bohaterów od zupełnie innej strony i wyjawił, kto jest przestępcą. W życiu nie podejrzewałam, że ta historia może się tak skończyć oraz że mordercą kierowały właśnie takie pobudki. Jestem zszokowana i zaskoczona, a o książce myślę do tej pory. Autorka zwaliła mnie z nóg, a cała opowieść na długo pozostanie w mojej pamięci. Takie thrillery bardzo cenię.

Uważam, że powieść jest rewelacyjna, pełna tajemnic, mroku i zaskoczeń. Bohaterowie bardzo pasują do tej opowieści, są świetnie wykreowani i mają dość specyficzne charaktery, co jest ogromnym plusem tej książki. Powieść ta jest nieprzewidywalna, więc czytelnik nie jest w stanie się nudzić podczas czytania. Jestem zaskoczona zakończeniem historii, jednak według mnie wyszło ono wyśmienicie i jako thrillerowa maniaczka dostałam to, czego potrzebowałam. Pełna emocji, zapierająca dech w piersiach książka. Na dodatek, na podstawie "Ostrych przedmiotów" Gillian Flynn powstał miniserial na HBO, więc po książce można jeszcze raz przeżyć tę historię w formie serialu. Polecam gorąco.



Tytuł: Ostre przedmioty
Autor: Gillian Flynn
Wydawca: Wydawnictwo Znak Literanova
Data wydania: 4-07-2018
Miejsce wydania: Kraków
Liczba stron: 335
Moja ocena: 5/5

Livingbooksx

20 komentarzy:

  1. Książki nie czytałam i chyba nie planuję już po nią sięgnąć, ponieważ zaczęłam oglądać serial na HBO. Już po 3 odcinkach wiem, że nie oderwę się do samego końca, więc jeśli książka jest równie dobra to WOW!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z całą pewnością będę oglądać serial, bo książka stale nie daje mi o sobie zapomnieć i chcę przeżyć to raz jeszcze :)

      Usuń
  2. Mam tę książkę w innym wydaniu i muszę wreszcie się za nią zagrać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się całkowicie - książka jest świetna :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wielu osobom nie koniecznie ta książka się podobała, osobiście chętnie po nią złapie, aczkolwiek za serial to już chyba nie koniecznie, żeby się nie zawieść jak przy '13 powodach' :)


    Pozdrowienia!
    rozchelstanaowca.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę polecam z całego serca, a serialu jeszcze nie oglądałam, więc się nie wypowiem - niemniej jednak na pewno pooglądam.

      Usuń
  5. Nazwisko autorki coś mi mówi... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może kojarzysz z książką "Zaginiona dziewczyna".

      Usuń
    2. Tytuł owszem ale książki nie czytałam ;)

      Usuń
  6. Nie wiem, ale jakoś mnie omija chęć przeczytania tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Koniecznie muszę ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Jako thriller z pewnością jest to książka nietypowa i przez to na swój sposób intrygująca. Mi się całkiem mi się spodobała, żego nie mogę napisać o bestselerowej Zaginionej dziewczynie..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta powieść według mnie ma w sobie coś, czego Zaginiona nie miała.

      Usuń
  9. Czekam i czekam i się doczekać nie mogę, czemu akurat z tą książką musiała zaginąć paczka ;p Nie dość , że opóźnienia w lekturze to jeszcze nie pozwalam rozgoryczonemu mężowi obejrzeć serialu ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O nie! Mam nadzieję, że paczka jednak dotrze i będziesz miała okazję przeczytać "Ostre przedmioty" jak najszybciej, bo to świetna powieść :)

      Usuń
  10. Widziałam fragment serialu i w tym wypadku chyba wybiorę serial :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie

    www.zakladkimadebya.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubie tego typu historie. O książce słyszałam i jest na mojej liście. Mam zasadę najpierw książka później film jednak nie wiem czy w tym przypadku nie obejrzę serialu wcześniej. Co oczywiście nie wyklucza lektury. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń