sobota, 14 lipca 2018

"Skrawek mego serca" Peter Robinson

"Jest rok 1969. W Wielkiej Brytanii szaleje rock'n'roll, a po całym kraju krążą narkotyki oraz miłujący spokój hipisi. Tuż po zakończeniu jednego z rockowych festiwali policja odnajduje śpiwór, w którym spoczywa ciało młodej kobiety, porzuconej pośród pofestiwalowego bałaganu. Aby rozwiązać zagadkę tej śmierci, inspektor Stanley Chadwick musi wbrew swoim uprzedzeniom nawiązać kontakt z przedstawicielami subkultury, której z całego serca nie znosi. Ślady prowadzą do członków kontrowersyjnego zespołu Mad Hatters.
Trzydzieści lat później inspektor Banks otrzymuje wezwanie na scenę zbrodni i rozpoczyna śledztwo w sprawie zamordowania dziennikarza piszącego dla "Mojo" artykuł na temat kariery Mad Hatters. Wraz z inspektor Cabbot odkrywają, że zamordowany dziennikarz był na tropie mrocznej tajemnicy zespołu..."

Książka "Skrawek mego serca" podzielona jest na dwa tory czasowe, które czytelnik śledzi niemalże jednocześnie. Z jednej strony obserwujemy wydarzenia mające miejsce w roku 1969, w którym to młodzież duży nacisk kładła na wolność, niezależność i beztroską miłość, wyznając przy tym teorie typowo hipisowskie. Właśnie wtedy doszło do morderstwa młodej dziewczyny na festiwalu, gdzie występowało wiele rozwijających się artystów, w tym nowy zespół Mad Hatters. Młoda Linda znaleziona została w porzuconym koło lasu śpiworze, z narysowanym na policzku bławatkiem oraz raną tuż pod sercem. Inspektor Chadwick podejmuje się odnalezienia sprawcy, trafiając po drodze na kilka niepojących wydarzeń, które ściśle dotyczą nowego zespołu. Co się tam tak naprawdę stało? Kim była młoda dziewczyna i dlaczego musiała umrzeć?

Z drugiej strony czytelnik obserwuje wydarzenia w roku 2005, gdzie od pogrzebacza ginie 30-letni mężczyzna - w wynajmowanym domku. Inspektor Banks prowadzi śledztwo nad tą śmiercią, jednak nie jest to zbyt łatwe, ponieważ zniknęły wszystkie rzeczy prywatne dziennikarza. Okazuje się, że pracował on nad artykułem dotyczącym Mad Hatters, a jego śmierć może być z nimi związana. Trzydzieści lat później na świat wychodzą tajemnice debiutującego w 1969 roku zespołu. Co kryją? Jacy są? Dlaczego wokół nich ciągle dzieje się coś niepokojącego?

Powieść od samego początku utrzymywana jest w specyficznym, dość tajemniczym klimacie, który towarzyszy czytelnikowi do ostatnich stron. Zagadkowe morderstwa mają tu kluczowe znaczenie, jednak nie jest to jedyny główny wątek. Od nich się zaczęło, jednak autor rewelacyjnie rozbudował historię i stworzył idealnie zazębiającą się opowieść. Pomimo, że owe śmierci miały miejsce w odległości ponad trzydziestu lat, to wszystko wiąże się w jedną wielką całość. Powieść jest zbudowana świetnie i nie ma niedokończonych lub niewyjaśnionych wątków. Autor ma rewelacyjne pióro i niezwykłą wyobraźnię.

W książce tej przewija się wiele znanych teraz zespołów, jednak w roku 1969, w którym rozgrywa się część akcji, były one dopiero debiutantami. Czytelnik ma okazję wciągnąć się w muzyczny świat, poznać tajniki tras koncertowych i festiwali, spotkać zespoły za sceną i zapoznać się z ich twórczością. Jest to przedstawione w tle powieści "Skrawek mego serca", jednakże dodaje jej smaku i sprawia, że klimat książki jest jeszcze bardziej wciągający.

Bohaterowie stworzeni przez autora są idealnie dopasowani do panujących w książce czasów, a przedstawione zespoły mają w sobie coś przyciągającego uwagę. Policjanci oraz inspektorzy również wykreowani są ciekawie i pasują do swoich stanowisk, nie są postaciami płaskimi - są charakterni, bardzo inteligentni i widać ich fach. Wszyscy razem, łącznie z tajemniczym zespołem Mad Hatters tworzą wciągającą, tajemniczą i chwilami przerażającą historię.

Książka "Skrawek mego serca" podobała mi się od samego początku, jednak nie spodziewałam się aż takiego zaskoczenia, jakie otrzymałam w drugiej połowie powieści. Początkowo czytelnik poznaje historię, bohaterów, ich przeszłość i rodziny. Jednak to, jak w pewnym momencie wszystko się zazębia a historia zaczyna tworzyć wielką i tajemniczą całość, zaskoczy każdego. To niezwykle dobrze przemyślana i stworzona opowieść, która nie pozwala o sobie zapomnieć, a odłożenie książki jest ogromnie trudne. Czytam wiele książek, jednak nie każda ma w sobie coś, co tak bardzo mnie wciąga. Ta powieść "dała czadu" i długo o niej nie zapomnę. Nie pozostaje mi nic innego, jak sięgnąć po inne książki autora, a na szczęście ma ich już sporo.

Tytuł: Skrawek mego serca
Autor: Peter Robinson
Wydawca: Wydawnictwo Sonia Draga
Data wydania: 13-06-2018
Miejsce wydania: Katowice
Liczba stron: 424
Moja ocena: 5/5 ♥


Livingbooksx

24 komentarze:

  1. Opis jak i sama recenzja bardzo zachęca. Lubię takie tajemnicze klimaty.


    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, ta książka ma w sobie zdecydowanie wspaniały klimat i sporo tajemnic. Jest niesamowita :)

      Usuń
  2. Gdyby nie Twoja recenzja pewnie nie zwróciłam uwagi na tę książkę, a teraz bardzo chcę ją przeczytać. Dziękuję. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważyłam, że ta książka nie jest zbyt nagłośniona a szkoda, bo jest świetna! ;)

      Usuń
  3. Lubię książki, które zostają w pamięci i mają interesujących bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam wcześniej o tym autorze, ale jego twórczość nigdy szczególnie mnie nie interesowała. Ale "Skrawek mego serca" brzmi ciekawie c;

    Biblioteka-wspomnien.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właściwie też wcześniej nie przykładałam większej uwagi do tego autora, ale teraz żałuję i muszę nadrobić jego wcześniejsze powieści ;)

      Usuń
  5. Chyba nie mogę przejść obok tej książki obojętnie. Takie klimaty właśnie lubię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest niesamowita i bardzo klimatyczna, więc warto!

      Usuń
  6. Bardzo fajna recenzja książki, o istnieniu której nie miałam pojęcia :) I to własnie dzięki Tobie chętnie przeczytam opowieść. Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę! Wcześniej także o niej nie słyszałam a szkoda, bo książka jest niesamowita :)

      Usuń
  7. Czuję się przekonana i bardzo zachęcona do tej książki. Lubię takie powieści i z chęcią zapoznam się także z tą. Zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :) Książkę polecam z całego serca!

      Usuń
  8. Nie słyszałam o tej książce ale fabuła brzmi świetnie. Na tych wakacjach na pewno sięgnę po tę książkę, bo to zdecydowanie coś dla mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Będę musiała kiedyś przeczytać :) ciekawa recenzja, gdyby nie ty, pewnie nie wiedziałabym o tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest wspaniała i szkoda, że jest tak mało nagłośniona.

      Usuń
  10. Zainteresowałaś mnie! Lubię przemyślane i pozostające w pamięci po przeczytaniu książki, więc dopisuję do listy! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem ta zdecydowanie powinna Ci się spodobać :)

      Usuń
  11. Tajemnicze klimaty to jest to, co lubię. Dziękuję i zapisuje w moim notatniku!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam dotąd kryminału z takim hipisowskim wątkiem. Lubię też w tym gatunku dwie płaszczyzny czasowe i takie zazębiające się sprawy, także mogłaby mi się ta ksiazka spodobać:)

    OdpowiedzUsuń